Česko – velmoc elektronické komerce? [INFOGRAFIKA]
Praha 21. května 2013. Jsou české e-shopy úspěšné a jak se vyvíjejí v čase? Které investice se jim dle množství a výše uzavřených obchodů vyplatí? Kdo, co, jak a za kolik nakupuje online? Proč vlastně nakupují online i jak nejčastěji platí. Ale také odkud na české e-shopy přichází nejvíce návštěvníků, a jak jednotlivé zdroje návštěvníků fungují (či nefunguje). Na tyto (a řadu dalších) otázek najdete odpověď v nové infografice na téma „E-commerce v Česku“. Doba webová v číslech a Effectix.com přicházejí se třetí infografikou, ale hlavně s množstvím čísel a údajů, týkající se elektronické komerce, e-shopů a obchodování na českém Internetu. Dozvíte se nejenom základní a klasické informace, ale hlavně detailnější pohled na e-shopy a to jak pro ně fungují základní prvky internetového marketingu. Reklama, vyhledávače, katalogy, sociální sítě, …V roce 2013 utratíme na Internetu až 50 miliard korun a rok od roku online utrácení stále roste. Co je důležitě vědět? 98 % lidí má zkušenosti s nákupem, 10 % nakupuje alespoň jednou týdně. A někde už před měsíci padlo, že jsme e-shopová velmoc. Napovídá tomu i výběr 37 tisíc e-shopů. Nejvíce se prodávají počítače, notebooky, hardware (47 %), oblečení a boty (45 %), slevové kupony (38 %), mobily a mobilní komunikační zařízení (36 %), vstupenky (36 %), sportovní oblečení a vybavení (35 %) a bílé zboží (34 %). Typickým vánočním zbožím jsou parfémy, elektronika, hračky, šperky. Pneumatiky mají svou letní i zimní sezonu. Zajímavé je i to, že 17 % lidí nakupuje na mobilních zařízeních a podstatně více, 34 % na mobilních zařízeních vybírá zboží. Na druhou stranu, 49 % nepoužívá mobilní zařízení k nákupu vůbec. V průměru utratí jeden člověk ročně na e-shopech 9 280 Kč. V roce 2010 to bylo 11 695 Kč. A nejvíce nakupují lidé ve věku od 25 do 34 let. Důležité je, že 86 % lidí je s online nakupováním spokojeno, pouze 14 % se jich setkalo s nákupem, kde spokojeno nebylo.
Online nákupy vyhovují pro nízké ceny, pohodlnost nákupu bez front, doručení až domů, možnost nakupovat kdykoliv, přehlednost technických údajů, snadnost porovnání nabídek, šíři sortimentu a možnost objednat i běžně nedostupné zboží. Vadí případná dlouhá doba doručení, problémy se zbožím, které není skladem, ačkoliv tak bylo inzerováno. Objevuje se i nespokojenost s doručeným produktem, potíže s vyřízením reklamace či slabší zákaznické služby e-shopu. Pokud už lidé online nakupovat odmítají, tak je to v 58 % proto, že si raději produkt osobně prohlédnou. Následuj e obava z komplikací při reklamaci (45 %), nechuť k placení poštovného (33 %), obava ze zneužití osobních údajů (25 %), nutnost registrace (22 %) a nemožnost poradit se při nákupu s odborníkem v obchodě (21 %). Ještě stále nejvíce za zboží platíme dobírkou, ale objem těchto plateb stále klesá (nyní 40 %). Stoupá placení platební kartou (22 %) a využití platebních brán. Populární je stále platba převodem na účet (29 %). Doručení zboží probíhá nejčastěji Českou poštou (78 %) a PPL (58 %). Nejvíce návštěv na firemní webové stránky přivádějí tradičně vyhledávače (téměř 36 % z celkové návštěvnosti v roce 2012), s velkým odstupem jsou na dalším místě PPC (placené reklamní systémy se 6 %). Dle zkušeností u větších klientů představují PPC mnohem významnější zdroj návštěvnosti. Ze sociálních sítí se podíl na celkové návštěvnosti výrazně zvýšil v prvních třech měsících roku 2013, což je do jisté míry způsobeno mimosezonním obdobím. Podíl návštěv ze srovnávačů zboží a cen v celkové návštěvnosti postupně snižuje. Zde je vhodné doplnit statistická data zkušenostmi Martina Vinše, vedoucího konzultantů: "Zcela určitě by byla situace jiná, pokud bychom sledovali pouze e-shopy, kde dle našich zkušeností dosahuje návštěvnost především ze 2 největších zbožových srovnávačů (Zbozi.cz a Heureka.cz) cca 25 - 50 % v závislosti na druhu zboží, kvalitě nabídky, optimalizaci profilu, XML feedu či PPC kampaním. Návštěvy ze Zbozi a Heureky pak obecně mají povětšinou vyšší zásadní metriky eshopu - konverzní poměr či průměrnou hodnotu objednávky než ostatní kanály (PPC Sklik, AdWords, neplacené vyhledávání, bannerové kampaně)." Slevové servery a jejich agregátory mají naopak na celkové návštěvnosti stále větší vliv. U této kategorie není však tento pozitivní trend nikterak jistý, jak naznačuje David Bauckmann, jednatel společnosti Effectix.com: "Do budoucna lze očekávat právě u kategorie slevových stránek snižující se počet návštěv na firemních webech, protože slevomaty stále častěji hovoří o tom, že nebudou do budoucna pouze zprostředkovatelem slev, ale zákazníci si výrobky a služby budou moci zakoupit již přímo u nich."
Skokanem roku 2012 jsme označili kategorii newsletterů, tedy reklamních sdělení a pravidelných zpráv, které firmy zasílají svým zákazníkům e-mailem. Podíl návštěvnosti z této kategorie vzrostl v roce 2012 v porovnání s rokem 2011 o 172 %. Další detailní zajímavosti Srovnávače zboží a cen zasílají největší počet nových návštěv, které stráví na webu nejdelší dobu Srovnávače zboží a cen jsou výjimečnou kategorií právě v očekávání možného nákupu od jejich návštěvníků. Lze předpokládat, že návštěvníci přicházející z těchto srovnávačů jsou připraveni nakoupit právě nyní, hledají výhodnější ceny a další informace. Návštěvy ze slevových serverů stráví na firemních webech delší dobu, opouštějí vstupní stránky v menší míře, přičemž to jsou častěji vracející se návštěvníci Návštěvníci ze slevových serverů a jejich agregátorů nejsou k návštěvám firemních webů motivováni potřebou nákupu, ale spíše si chtějí ověřit kvality a reference poskytovatele slevy, popř. kontakty. Stráví proto na webu dlouhou dobu (3:41 minuty), vstupní stránky opouštějí v menší míře (47 %), ale prohlédnou si méně stránek (4,5 stránky). Newslettery zasílají nejvíce vracejících se návštěv, výsledky v ostatních parametrech extrémně zhoršují jednorázové kampaně z cizí databáze U návštěv z reklamních e-mailů a pravidelných zpravodajů bylo zaznamenáno největší zhoršení všech měřených parametrů. Tento negativní trend je způsoben roustoucím počtem těch zdrojů newsletterů, které mají více jak 70 % nových návštěv. Pro návštěvy z placených reklamních systémů (PPC) si firmy speciálně upravují vstupní stránky, avšak v ostatních parametrech dochází v chování návštěvníků k výraznému zhoršení Návštěvy z placených reklamních systémů, jako např. AdWord, či Sklik, opouštějí vstupní stránku v nejmenší možné míře (pouze 45 %) a pozitivní je v tomto případě i trend, ze kterého se lze domnívat, že webové stránky firem jsou stále více speciálně upravené a motivující právě pro návštěvníky z těchto reklamních systémů. Vyhledávače zasílají stále nejvíce návštěv, jejich chování na webu dosahuje průměrných hodnot Návštěvy ze všech vyhledávačů zhlédnou 4,3 stránky, stráví na webu 2:50 minuty, 43 % návštěvníků přichází na firemní weby poprvé a ve větší míře okamžitě opouštějí vstupní stránku (55 %). Návštěvy ze sociálních sítí jsou na firemních webech nejčastěji poprvé, avšak si prohlédnou nejméně stránek Návštěvy ze sociálních sítí, jako např. z Facebooku, Twitteru, či blogů, stráví na webu kratší dobu, prohlédnou si nejméně stránek, ale stále se jedná ve větší míře o nové návštěvníky.