pátek 26. července 2013

5 tipů jak začlenit Google Plus do vaší SEO strategie

Vítejte v roce 2013. Internet se stává čím dál víc mobilní a sociální. Před "tweety, lajky, statusy, zmínkami, hashtagy atd." nelze (a také proč?) uniknout. Není divu, že vyhledávače dlouhodobě sbírají a vyhodnocují signály ze sociálních sítí patřící konkrétním webům, značkám a začleňují je do svého algoritmu. Těmto signálům přidávají čím dál větší hodnotu (viz. například studie Searchmetrics SEO faktory 2013).

SEO + sociální sítě = láska?

Nicméně, i když dle tvrdých dat, studii i doporučení analytiků věhlasných jmen ze světa SEO, jsou v dnešní době sociální sítě nutností pro efektivní optimalizaci, mnoho konzultantů a marketérů jim nevěnuje v souvislosti se SEO žádnou nebo malou pozornost a nezačleňují je do svých marketingových a posléze SEO strategií. Vzhledem k našemu specifickému trhu vyhledávačů, kde máme vedle Googlu Seznam, se objevují i zcela protichůdné názory odmítající vliv sociálních sítí na lepší umístění ve vyhledávačích. Občas slýchávám argument, že kromě Facebooku nemá smysl nic dělat, protože v ČR přece Twitter a Google Plus skoro nikdo nepoužívá a nikoho to nezajímá.

Tučňák je pro, Seznam zatím proti

I když se shodneme na tom, že Seznam pravděpodobně signály ze soc. sítí ještě nezahrnuje do hodnocení webů (nicméně indexuje Facebook, Twitter, Google+ i ostatní), vidím v této oblasti především v SEO postapokalyptickém světě "po tučňákovi", velkou příležitost pro většinu webů jak vylepšit své pozice, hodnocení a tím i návštěvnost z vyhledávání díky soc. sítím.

5 tipů pro Google Plus

Googlebot má rád Google Plus. Je pochopitelné, že svoji sociální síť využívá pro zjištění jaké značky, osobnosti a weby jsou "kvalitní" (autoritativní) a zahrnuje poznatky k hodnocení ve vyhledávání. Sepsal jsem proto pár tipů jak můžete Google Plus využít pro "vaše SEO".

  1. Obsah, který tvoříte na profilu Google+ je Googlem bezproblémově v krátkém čase indexován. Při šikovném použití klíčových slov se příspěvek může objevit velmi rychle a velmi vysoko ve výsledcích vyhledávání. Neznám jiný způsob jak takto rychle dostat svůj obsah a sdělení do výsledku vyhledávání (bez AdWords). Jasně, máme Twitter, ale tady jste limitování 140 znaky a život tweetu je krátký. Váš příspěvěk na Google Plus si Google (když bude chtít) najde vždycky. Cesty linkbuildingu (budování zpětných odkazů) jsou dlouhé, trnité a drahé (teď už hlavně na čas než peníze). 
  2. Firemní profil Google Plus můžete propojit se svým firemním webem (a udělejte to). To vám pomůže v komunikaci s vašimi fanoušky, zákazníky a Google doslova tvrdí, že propojením s webem "poskytujete společnosti Google informace, které lze využít při určování relevance vašeho webu pro dotazy, které uživatelé zadávají do Vyhledávání Google". Jako bonus se pak vždy poslední příspěvěk z Google Plus zobrazí ve vyhledávání Google při zadání názvu vaší společnosti (značky, projektu, webu atd.). Tím opanujete na brandové výrazy (klíčová slova spojena s názvem značky, produktu, služby) podstatný prostor ve vyhledávání, a to včetně firemního loga.  
  3. Propojení Google plus profilu s webem
    Propojení Googe plus profilu s webem - Effectix.com

  4. Stějně jako můžete s firemním profilem propojit web, můžete osobní Google Plus profil propojit s blogem (tedy obsahem, který vytváříte) pomocí Google authorship (Google autorství). Svým článkům tak ve vyhledávání Google dodáte vlastní tvář pomocí profilové fotky z vašeho profilu. A nemusíte být pohledná dívka, aby to velmi dobře fungovalo na proklik ze SERPu (odkazy na články s fotkou a potvrzeným autorstvím mají výrazně vyšší míru CTR než běžné odkazy a tedy navyšují návštěvnost "zadarmo"). SEO konzultant pak jistě dodá, že články s autorem vnímá Google jako důvěryhodné (napsal jej prokazatelně živý autor). A co je důvěryhodné, je autoritativní. Čím známější pak blogger je (počet článků, zmínky jeho jména na Google, skóre v Kloutu atd) tím výše bude pravděpodobně Google řadit jeho články ve vyhledávání Googlu. Správné propojení blogu s profilem a autorství si můžete vyzkoušet v šikovném Google nástroji pro strukturovaná data.   
    Ukázka Google authorship na blogu martinvins.cz ve výsledku vyhledávání Google
    Ukázka zobrazení autorství na mém blogu.
  5. Každý odkaz se počítá. V SEO i po Penguin updatu nadále platí, že zpětné odkazy (jejich kvalita i kvantita) mají klíčový vliv na výsledky vyhledávání. Každý odkaz musíte raději tisíckrát promyslet, ale počítá se. Odkazy z Google Plus nejsou výjimkou. Pokud na svém firemním a osobním profilu Google Plus budete publikovat odkazy na vaše weby, získáte tím cenné zpětné odkazy. A i naopak je vhodné na webu odkazovat na veřejné statusy z Google Plus (odkazy na firemní a osobní profil berte jako samozřejmost).
  6. Google plus shodně jako ostatní soc. sítě umí pracovat se zmínkami a hashtagy. Použitím vhodných a relevantních hashtagů se můžete dostat do výsledku hledání těchto hashtagů právě na Gplus.  

Pokud jsme vás nalákal, vyzkoušet si těchto pár tipů u sebe, pak je to jen dobře. Je ale na místě upozornit, že prezentovat se na jakékoliv sociální síti jen s cílem zlepšit pozice na Googlu, je strašná blbost. Takto to nefunguje. Všechny aktivity ať na Google plus, Instagramu, Facebooku nebo Twitteru, musí být v synergii s marketingovou a obsahovou strategií vaší firmy či projektu. Do této strategie musíte vhodně začlenit sociální média, tedy jejich optimalizaci, publikační plán, návrh komunikace (včetně krizové) s fanoušky, followery atd. (doporučuji si nechat poradit třeba od Dana nebo Romana) a spolu s tím až následně řešit možné propojení a využití této strategie pro SEO. Pokud to zvládnete, pozice budou lepší, návštěvnost z vyhledávání vyšší, leady kvalitnější a Google vás bude mít rád.   

Žádné komentáře:

Okomentovat