středa 24. dubna 2013

Co znamená klíčové slovo "Not provided" v Google Analytics a jak na něj?

Vy, co pracujete s Google Analytics na snad jakékoliv úrovni, již téměř rok víte, že zde existuje klíčové slovo "Not provided" a v poslední době je čím dál tím více na předních pozicích ve výpisu klíčových slov.
Bohužel, z "Not provided" má webový analytik dost těžkou hlavu. Co to tedy přesně znamená, jaký má význam a jak jej obejít?

Co je to Not Provided?

Google se rozohodl více podpořit soukromí hledajících. Pokud je hledající přihlášen do Google účtu a tedy hledá prostřednictvím bezpečného vyhledávání (pomocí protokolu HTTPS), jeho přístup na web Google Analytics zaznamenají, ale schovají právě informaci o klíčovém slovu, díky kterému na web příšel. Tyto přístupy přes protokol https se tedy v Analytics ve výpisu klíčových slov z přirozeného vyhledávání profilují jako "not provided". Přístupy se tak týkají zatím pouze příchozích návštěvníků z fulltextu Googlu (Seznam toto nepoužívá - zatím).


Počet těchto přístupů na webové stránky obecně stoupá což analytický problém zvýrazňuje. Záleží samozřejmě jako vždy na obsahu a tématu webu (například se dá předpokládat, že u odborných blogů bude toto číslo výrazně vyšší než u webech bulvárních časopisů, a to vzhledem ke skladbě návštěvníků). Nedávná studie od Optify například tvrdí, že pro B2B segment se jedná až o 40% všech přístupů. Pěkné zamyšlení a analýzu Not Provided jsem našel i Češtině na blogu Inwebstor.cz. A je nutno zmínit další situaci z tohoto vyplývající. Pokud na vašem webu stoupá počet přístupů přes zabezpečené vyhledávání a vy tak nemůžete určit z jakých klíčových frází návštěvníci přišli, budete mít jednak vždy zkreslená data k vyhodnocení na jaká slova se zaměřit v optimalizaci či PPC kampaních a za druhé, pokud rostou přístupy z "not provided", budou růst i konverze, které se v GA profilují jako "not provided". Určit správně kanály, které webu zajišťují konverze, je základní nutnost webové analytika. 
Na našem firemním webu Effectix je vývoj přístupů díky "not provided" za poslední rok takovýto:


Dá se to nějak obejít?
Bohužel zatím nedá. Nejdůležitější informaci o konverzích se u "not provided" nedozvíte a detailně nerozšifrujete. Částečně můžete však využít možnost propojení Google Analytics s Google Webmaster Tools. Po této akci se Vám v Analytics zpřístupní data na kartě Zdroje návštěvnoti - Optimalizace pro vyhledávače - Dotazy. Zde jsou vidět klíčová slova a fráze, na která se Váš web zobrazuje ve vyhledávání spolu s průměrnou pozicí, mírou CTR a počty prokliků.


Tato čísla prokliků nejsou přesná. Mám pocit, že Google je zaokrouhluje na určité hodnoty (500,250,12 viz. tabulka).
Nicméně, zde je malý příklad jak zjistit konkrétní klíčové slovo ze zabezpečených přístupů.Čísla návštěvnosti z klíčových slov na kartě "Dotazy" (data z webmaster tools) a kartě "Neplacené vyhledávání" (data z Google Analytics zkreslená díky not provided), nekorelují. Rozdíl může být právě počet návštěv z not provided na konkrétní frázi.
Příklad pro slovo "Effectix":
a) Data GA - 424 přístupů
b) Data GWT - 500 přístupů
Rozdíl - 76 přístupů. Mohu tedy odhadovat, že v měřeném období bylo 76 přístupů přes bezpečné vyhledávání díky slovu "Effectix".
Jak jsem psal výše, tato čísla nejsou přesná, nicméně mohou trochu pomoci v základní analýze určitého předpokladů či vyhodnocení signálů a impulsů týkajících se webu, které si dopředu stanovím.
Řešíte problém s "not provided" podobně nebo máte jinou, mnohem lepší fintu?

Publikováno 15.12.2012 - na původní verzi blogu.




Žádné komentáře:

Okomentovat